Урок 17 березня

Тема уроку: Практична роботак №4 "Властивості етанової кислоти"

Нагадую правила техніки безпеки, яких необхідно дотримуватись в умовах навчальної лабораторії:
  • -      Особливої обережності дотримуйтесь під час роботи з кислотами й лугами.
  • -       Для виявлення запаху речовини не підносьте посудину близько до обличчя, щоб не вдихати пару чи гази, які можуть подразнити дихальні шляхи. Для виявлення запаху спрямовуйте пару чи газ рухами долоні від посудини до носу.
  • -       Для виконання дослідів користуємось невеликими порціями речовин.
  • -       При випадковому попаданні кислоти чи лугу на одяг, шкіру чи в очі негайно промийте їх великою кількістю води.
  • -       Не залишайте відкритими склянки з хімічними реактивами
  •  

Сьогодні ми виконуємо практичну роботу дистанційно. Прошу оформити її на подвійному аркуші в клітку, фото виконаної роботи надіслати на e-mail: ignatchenko3011@gmail.com, після завершення карантину роботу треба буде здати в ваш зошит для практичних робіт.
Запрошую до роботи.

ПРАКТИЧНА РОБОТА № 4
Тема. Властивості етанової кислоти
Мета. Дослідити властивості етанової кислоти, закріпити вміння писати йонно-молекулярні рівняння реакцій.
Обладнання і реактиви: розчин етанової кислоти, натрій гідроксиду, калій гідроксиду, кальцій карбонату, залізо, магній, лакмус, фенолфталеїн, метилоранж, шпатель, піпетки, штатив з пробірками
Хід роботи
Свої дії та спостереження  записуйте в таблицю.  Малюнки виконуйте олівцем чітко і охайно.
Бажаю успіху!

Що робили
Що спостерігали












ДОСЛІД 1 
Дія оцтової кислоти на індикатор.
Занурте скляну паличку в розчин оцтової кислоти, який міститься в пробірці, і нанесіть його краплю на універсальний індикаторний папірець
1. Що спостерігаєте? Колір індикаторного папірця змінюється на .........
Напишіть рівняння електролітичної дисоціації оцтової кислоти.
СН3СООН ↔ 
ДОСЛІД 2 
Реакція оцтової кислоти з металом.
У пробірку обережно помістіть невелику гранулу цинку і налийте 1—2 мл розчину оцтової кислоти.
Що відбувається? Спостерігаємо виділення ..........
Якщо ознак реакції не помітите, вміст пробірки нагрійте, але не до кипіння.
ДОСЛІД З 
Реакція оцтової кислоти з основним (амфотерним) оксидом
У пробірку помістіть трохи порошку купрум (ІІ) оксиду і налийте 1—2 мл розчину оцтової кислоти.
Що спостерігаєте? Спостерігаємо розчинення ...........
Нагрійте вміст пробірки, але не до кипіння.
ДОСЛІД 4 
Реакція оцтової кислоти з лугом.
У пробірку налийте 1 мл розчину оцтової кислоти і добавте до нього краплю розчину фенолфталеїну. Доливайте в пробірку по краплях розчину натрій гідроксиду. Зафіксуйте зовнішній ефект, який засвідчить, що кислота повністю прореагувала з лугом. У міру додавання лугу розчин поступово .........., індикатор набуває кольору .................. середовища.
ДОСЛІД 5 
Реакція оцтової кислоти з нерозчинною основою (або амфотерним гідроксидом).
У пробірку налийте 1—2 мл розчину лугу і добавте невелику кількість розчину купрум (ІІ) сульфату. Що спостерігаєте? Утворення .....   ........ кольору.
Долийте до суміші з осадом 2 мл розчину оцтової кислоти. Що відбувається в пробірці? ......... осад розчиняється, розчин стає прозорим.
ДОСЛІД 6 
Реакція оцтової кислоти із сіллю
У пробірку насипте трохи кальцій карбонату і долийте 1—2 мл розчину оцтової кислоти. Що спостерігаєте? Виділення ....... ........
Під час проведення кожного досліду записуйте свої дії і спостереження в подану нижче таблицю. Після завершення дослідів запишіть у таблицю висновки і відповідні рівняння реакцій у молекулярній та йонно-молекулярній формах.
Послідовність
дій
СпостереженняВисновок
Дослід 1.
Наносимо
краплю оцтової
кислоти на індика-
торний папірець
Колір індикатора зміню-
ється на ............
СН3СООН ↔ .......+
+ .......
Розчин оцтової
кислоти має ......
середовище, що
створюється завдяки
електролітичній
дисоціації .........
Дослід 2.
У пробірку, в якій
міститься гранула
цинку, наливаємо
1-2 мл оцтової
кислоти
Виділяються бульбашки
газу
СН3СООН + Zn 
 ....... + .......
Оцтова кислота взаємодіє
з активними металами з
утворенням ................ й
виділенням ........
Дослід 3.
У пробірку, в якій
міститься порошок
купрум (ІІ) оксиду,
наливаємо 1-2 мл
оцтової кислоти
Порошок купрум (ІІ) оксиду
поступово розчиняється
СН3СООН + CuO 
 ....... + ......
Оцтова кислота взаємодіє
з основними оксидами, 
утворюючи .... і ....
Дослід 4.
У пробірку з 1 мл
оцтової кислоти
додамо краплю
фенолфталеїну і
доливаємо по
краплях розчину
натрій гідроксиду
У міру додавання лугу
розчин поступово 
знебарвлюється
СН3СООН + NaOH 
 ........... + .............
СН3СООН + Na++ OH- 
 
Оцтова кислота взаємодіє
з лугами, утворюючи .....
і ..... Дана реакція є
реакцією ................
Індикатор набуває кольору
нейтрального середовища.
Дослід 5.
У пробірку з 1 мл
лугу додамо розчину
купрум (ІІ) сульфату.
До суміші з осадом
доливаємо 2 мл
розчину оцтової
кислоти
Спостерігаємо утворення
блакитного осаду.
CuSO4 + 2NaOH =
= .....↓ + .......

Осад розчиняється, розчин
стає прозорим.
2СН3СООН + Cu(OH)2↓ 
 (СН3СОО)2Cu + 2Н2O
Оцтова кислота взаємодіє
з нерозчинними основа-
ми, утворюючи ..... і ...Дана реакція є
реакцією ...................
Дослід 6.
У пробірку з натрій
карбонатом доливаємо
1-2 мл оцтової кислоти
Виділяються бульбашки газу
СН3СООН + Na2СО3 
 ....... + ....+ ....
Рівняння в йонному вигляді
Оцтова кислота взаємодіє
з солями-карбонатами з 
утворенням ... і ... й
виділенням .......
газу.
Вправа 248. Поясніть, з якою метою в досліді 4 використовують індикатор. 

Вправа 249. Яким буде результат досліду 6, якщо кальцій карбонат замінити
на:
а) натрій карбонат; 
б) кальцій сульфат? 
Оформлення роботи завершіть написанням висновку

Немає коментарів:

Дописати коментар